18 Eylul 1998, Cuma
Guncel
Dunyadan
Ekonomi
Kultur
Spor
Yazarlar
Arsiv
Medya

Text Only
Temel Harfler

Kalemucu

Metin Eris
Tasarruf genelgeleri
Iktidarlar gelir ve gider, begenilir ve begenilmezler! Amma bazen oylesine sacma sapan seylerin altina imza koyarlar ki insan sasirir kalir. Tasarruf genelgeleri bunlardan biridir. Genelgelerin "durumu kurtarmak" oldugunu herkes bilir; ama yine de "Enflasyonla mucadelede devlete kemer siktiracagiz." aldatmacasi gundeme getirilir. Boyutu yoktur! Bir bakarsiniz konu dis temsilciliklerimize kadar uzanir. Yahut telefonlara kilit vurmaya takilir! Mesele, sadece Disisleri Bakanligi'ni ilgilendiriyor olsaydi tartisilmayabilirdi! Cunku teskilatin onemli bolumunun "yaranlar bolugu" oldugu ve "tatilde dovizli tasarruf" gerekceleriyle yasadiklari bilinendir. Ancak bu gercege ragmen "21'inci yuzyilda global bir aktor" olmasi hedeflenen bir ulkenin bazi dis temsilciliklerini kapatmasini dogru bulmak imkansizdir. Zira dunya kuresellesirken tanitim ve temsille sekillenmektedir. O halde insan kaynagimizin verimli kullanilmasi yonunde ciddi bir arastirma yapmadan, tipki telefona kilit vurmak veya kirtasiye giderlerine kisit getirmek gibi (!) tasarruf anlayisini "kapatalim olsun bitsin" mantigina sokmayi anlamak zordur. Bu dusunceme ragmen bazi buyukelci, konsolos ve ataselerimizi hatirlamaktan kendimi alamiyorum. Dil bilmeyen, bulundugu ulke yetkilileri karsisinda "kuculen" veya bulunulan ulkeye gore "burnu Kafdagi'nda tavirlarla" hareket eden monserler gozumun onunden geciyor. Yahut hizmet uretebilen az sayidaki personeliyle kavgayi tercih eden, vatandaslarindan uzak duran temsilciliklerimizi butun bunlara ragmen kuresellesen bir dunyada kapatma dusuncesine sicak bakamiyorum.
MONSERLER...
Turkiye'nin sorunu her sahada oldugu gibi dis temsilciliklerimizde de durust, caliskan ve vatanperver idareci aydinlarimizin sayisinin az olusundadir. Gerekli inceleme yapilmasi halinde bolgesellestirme yahut cesitli kurumlar adina tek, ama gecesini gunduzune katabilecek bir temsilciye gorev verilmesi geregi ortaya cikabilir. Disisleri'nin Turgut Ozal doneminde kazandigi "itibarli, tuccar ve temsil edilebilen devlet" ivmesinin hizla geriye dususu herhalde bir kader degildir! Iten monser temsilciler yerine, devletini butun varligiyla dis ulkelerde temsil edebilen, vatandaslarina sicak yaklasan ve bulunduklari yoreleri arastiran dis temsilciler bulmak acaba bu kadar zor mudur!.. Ya yurticinde!..
TORENLER...
Basta Ankara, hatta butun sehir idarecilerini is yapmaktan alikoyan "ugurlama ve hosgeldiniz" torenlerini hic dusundunuz mu? Yollara dusen karsilayicilar, engellenen trafik akisi, bosuna sarf edilen akaryakitlar! Bunun Turkiye'ye maliyeti hesap edilmis midir! Yahut, herhangi bir devlet dairesi ve kamu kurumunda memurdan cok odacinin bulundugu kapi onlerini bir hatirlayiniz!.. Sayisi azalan devlet adamlarimizdan birinin bir gun bana TBMM'de beher milletvekiline kac mustahdem dusuyor" sorusuna, safiyane cevabim karsisinda "tam 10 kisi" deyisi yankilandi kulaklarimda... Nihayet, adi "merkez valisi, musavir, danisman" olarak birkac kisinin calisabilecek yasta kizakta tutuldugunu gormezlige gelen zihniyetin, devletin isleyisine yonelen "tasarruf genelgelerinin" nasil nalinci keseri gibi kullanildigini yadirgamamaya calistim. Korumalar, VIP ekabirligi ve benzeri israf karsisinda tasarruf genelgeleri! Ne komik degil mi? Buna karsilik son seyahatimde Finlandiya Cumhurbaskani Konagi'nin Helsinki'nin ana caddelerinden birine bakan cephesinde her zaman sadece iki koruma bulundugunu soylediklerinde yutkundum. Ve bizim tasarruf genelgeleri geldi aklima! Milyarlarinizi, trilyonlarinizi teslim ettiginiz idarecilerinizden telefon gorusmesi, nakil araci veya konaklama yerinin hesabini soran bir zavallilik! Kucuk hesaplarla ugrasarak birbirimizi aldatacagimiza ciddi devlet yonetimini acaba ne zaman benimseyecegiz dersiniz!




ZAMAN ]lk Sayfa
© 1998 Feza Gazetecilik A.S.