Ana Sayfa Haberler Ekonomi Dış Haberler Politika Kadın-Aile Kültür-Sanat Televizyon Spor Yazarlar Yorumlar Çizgi-Yorum
   Akademi Bilişim Çocuk Eğitim Otomobil Röportaj Strateji Tüketici Masası Okur Hattı

 Bölge Haberleri


 Reklam
 Künye/İletişim
 English
 Basın Özetleri
 Abonelik
 

Site editörüne her türlü eleştiri ve önerinizi iletebilirsiniz; m.sakin@zaman.com.tr

 
Arama

 Arşiv

 

 

Avrupa ve ABD karma eğitimi sorguluyor, Türkiye ısrar ediyor

Avrupa ülkeleri ve ABD’de karma eğitim, öğrencilerin başarısını olumsuz yönde etkilediği ve kız öğrencilerin, erkeklerden geri kalmasına sebep olduğu gerekçesiyle sorgulanmaya başladı.

Türkiye’de 2000– 2001 eğitim öğretim yılından itibaren bütün eğitim kurumlarında karma eğitime geçildi. Bilimsel çevreler akademik alanda hiçbir araştırma yapmazken bu konuda ilk defa bir kitap yazıldı. Öğretmenlik hayatının bir kısmını yurtdışında geçiren 26 yıllık eğitimci Ali Erkan Kavaklı, “Yüzyılın Büyük Pedagojik Yanlışı ‘Karma Eğitim’” adıyla hazırladığı kitapta karma eğitimin sakıncalarını yurtdışında yapılan bilimsel araştırmalarla destekleyerek anlatıyor. Kavaklı, araştırmalara göre karma eğitimde en önemli sorunun kız öğrencilere yönelik cinsel tacizler olduğunu söyledi.

Kavaklı, karma eğitimin toplumsal değerlerin dikkate alınmadan ideolojik nedenlerle ısrarla uygulandığını kaydederek, inançlarına ve değerlerine uygun olmadığı için velilerin kızlarını okullara göndermekten çekindiğini ifade etti. Özellikle Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da okula giden kız öğrencilerin sayısının azlığına dikkat çeken Kavaklı, Güneydoğu Anadolu’da, 7–13 yaş grubunda eğitimsiz kız çocuklarının oranının yüzde 61, erkeklerde ise yüzde 40 olduğunu belirtti. Kavaklı, ailelerin inaçlarıyla çatıştığı için kızlarını okula göndermemesini şu örnekle anlatıyor: “Dostum Vehbi Vakkasoğlu, Mardin ve Batman’ı kapsayan Doğu illerinde verdiği konferanstan döndü. Bana, ‘Karma eğitim kitabını hemen çıkar, ihtiyaç var.’ dedi. Nedenini sordum. Şöyle anlattı: Konferanstan sonra kitap imzalıyordum. Bir genç kıza nerede okuduğunu sordum. Babası şu cevabı verdi: ‘Begim okımir. Gız okulu diye verdik. Goç gatımı yapdiler. Oglanlarla gariştirdiler. Ben de göndermiyim.”

Kitapta, Amerika ve ABD’de karma eğitimin getirdiği sorunlar örneklerle sıralanıyor. Araştırmalara göre karma sınıflarda, erkekler kızların iki katı daha fazla derse katılıyor. Erkekler kızlara göre daha fazla övgü alıyor, daha fazla uyarı alıyor. Kızların ders esnasında sözleri daha sık kesiliyor, alay ediliyor ve erkekler tarafından katılımları engelleniyor. İyi not alan erkek öğrenciler öğretmenleri tarafından dikkatli ve zeki olarak tanımlanırken, başarılı kız öğrenciler ise düzenli ve çalışkan sayılıyor. Yine araştırmalara göre, karma sınıflarda öğretmen sadece üçte bir oranında kızlarla ilgileniyor, bayan öğretmenler kızlarla hiç ilgilenmiyor.

Birçok eğitimci arasında ‘sosyal tampon’ veya ‘pedagojik kir yıkama sabunu’ olarak adlandırılan kızların usluluk ve uysallığı istismar ediliyor. Uysal ve çalışkan kızlar, yaramaz erkeklerin yanına onları eğitmek için oturtuluyor. Derslerde erkeklerin istekleri ön planda tutuluyor kızların ilgilendiği konular arka plana itiliyor. Kadın ve kızların sözlü taciz edilmesine zemin hazırlayan karma eğitim, onların toplumun tepe noktalarına gelmelerini engelliyor.

Berlin Max–Plank Eğitim Araştırmalar Enstitüsü’nün araştırmasına göre, özellikle fizik ve matematik derslerinde, kızlar çok çabuk öğrenme isteklerini kaybediyor. “Kızlar fizikten ne anlar?” veya “Kızlar bilgisayar ekranındaki yanlışlıkları, tipeksle düzeltir.” gibi alaycı cümleler kız öğrencileri sosyal derslere yöneltiyor. Halbuki Avrupa ve ABD’de kızlar kendi aralarında ders görürken, sayısal derslerde başarılı oluyor. Almanya ve ABD’de sadece kızların veya sadece erkeklerin okuduğu okullara ilgi giderek artıyor. ABD’de 84 kız üniversitesi bulunuyor. Boston’daki Wellesley Üniversitesi, ABD’nin bir dönem First Lady’si Hillary Clinton ve dönemin Dışişleri Bakanı Madeleine Albright’ın mezun olduğu okul.

Abdulhamit Yıldız / İstanbul

18.04.2002

Yazıcıya uyarla      Arkadaşıma gönder


Zaman'da Bugün
18 Nisan 2002


Zaman Spor

Eğitim

Bütün haberler


Başlıklar

> Avrupa ve ABD karma eğitimi sorguluyor, Türkiye ısrar ediyor

> Karma eğitimi destekleyenler de var

> Köyündeki 100 öğrenciye Almanya’dan yardım ediyor

> TEV’den 1000 depremzede öğrenciye burs

> Özel okul ücreti 10 milyar liraya çıkıyor

> Yurtdışındaki okullar Türkiye’ye geliyor

> Bilim adamlarımıza 3 bin Euro burs verilecek

> YDS için son 2 gün


Ana Sayfa| Zaman'da Bugün| Haberler| Ekonomi| Dış Haberler| Politika| Kültür-Sanat| Kadın-Aile| Spor| Yazarlar| Yorumlar

» Sık Kullanılanlara Ekle  «               » Giriş Sayfası Yap «

Copyright© 1995-2002 Feza Gazetecilik A.Ş. / Çobançeşme Mh. Kalender Sk. No: 21 34530 Yenibosna / İstanbul
Tel:+90 (212) 454 1 454 (pbx)  Fax: +90 (212) 652 24 23  e-posta: okurhatti@zaman.com.tr
Bu site Zaman Gazetesi Bilgi İşlem ve Internet Servisi tarafından hazırlanmaktadır.