Ana Sayfa Haberler Ekonomi Dış Haberler Politika Kadın-Aile Kültür-Sanat Televizyon Spor Yazarlar Yorumlar Çizgi-Yorum
   Akademi Bilişim Çocuk Eğitim Otomobil Röportaj Strateji Tüketici Masası Okur Hattı

 Bölge Haberleri


 Reklam
 Künye/İletişim
 English
 Basın Özetleri
 Abonelik
 

Site editörüne her türlü eleştiri ve önerinizi iletebilirsiniz; m.sakin@zaman.com.tr

 
Arama

 Arşiv

 

 

Sınav kaygısını önlemek zor; ama azaltmak mümkün

ÖSS yaklaşıyor. Öğrencilerdeki sınav kaygısı da her geçen gün artıyor. Kaygılı bireyler her tarafa yetişmek isteyen ama bir türlü ne yapacağına karar veremeyen bir insanın panik halini yansıtır. Kaygılanma anını yaşayan öğrencilerde ortak bedensel tepkiler görülür. Hızlı kalp atışları, titreme, ağız kuruluğu, sesin kısılması, aşırı terleme, yüzün kızarması, baş ağrıları ve dönmeleri, mide kasılması gibi. Dikkati toplayamama, öğrenilen bilgileri hafızaya alamama, güvensizlik, uyuyamama, aşırı sinirlilik halleri görülür.

Sınav yaklaştıkça bireyde negatif heyecanın artması, kendini kötü hissetme, tedirginlik ve güvensizlik, ağlama nöbetleri ve sınavdan kaçma düşünceleri görülüyorsa bu kişi sınav kaygısını yaşıyor demektir. Kendisini yetersiz hissettiği için çalışmak istemez, bazen de çok çalışır; ama sınavda öğrendiklerini bir türlü hatırlayamaz ve soruların cevaplarını bildiği halde olmadık yanlışlıklar yapar. Bu davranış biçimlerini sürekli yaşayan birey gerçek sınavda bu durumları yaşayacağını düşünür. Öğrencinin sınavdan korkması değil “Sınavda başarısız olma korkusunu yaşaması” kaygıyı doğurur. Öğrenci sınava daha girmeden başarısız olacağını düşünür ve bu kabullenmesine göre hareket eder. Kaygılanan öğrenci, kaygılanmasına sebep olan düşünceleri çağrıştırarak, bu düşüncelerin gerçekleşeceği inancına kapılır. Bu düşünce yapısı “başarısız olmaya” endekslenmiştir.

Kaygı verici durumlar bazen öğrencinin yaşadığı çevreden ve ailesinden kaynaklanır. Anne ve babaların; “Kazanamazsan, herkese rezil oluruz”, “Verdiğim emekleri helal etmem” gibi yaklaşım sergilemeleri; çalışmadığı zaman sürekli tehditler savurmaları öğrencinin kaygılanmasına yol açabilir. Sınav yaklaştıkça öğrenciler arasında çeşitli söylentiler dolaşır. “Bu sene soruları, falanca üniversite veya bilimsel çalışmalar yapan kurum hazırlayacakmış. Bu yüzden sorular zor olacakmış, “.... dersinden soru çıkan konular değişmiş” gibi söylentiler öğrencide sınav kaygısını artırır.

Kaygıyı azaltmak için 10 pratik adım:

1) Doğru nefes almayı öğrenin. Doğru nefes almak vücudu rahatlatır. Bunun için sol elinizin avuç içini midenize, sağ elinizin avuç içini göğsünüze koyun. Nefes aldığınızda sol eliniz hareket ediyorsa yani karın bölgeniz şişiyorsa doğru nefes alıyorsunuz demektir. Ayrıca nefesinizi üflemeden kendi halinde vücudunuzdan çıkmasını sağlayın.

2) Sınavı ölüm–kalım savaşı olarak görmeyin. Sınav sonucunda başarısız olmanız sizin değersiz, hiçbir işe yaramayan, beceriksiz bir kişi olduğunuzun göstergesi değildir. O nedenle sınav için olumlu düşünün.

3) Bedeninizi rahatlatacak fizik egzersizleri yapın.

4) Hedeflerinizi düşünerek çalışma planını gözden geçirin. Gerekirse bazı değişiklikleri yapın.

5) Kendinize zaman ayırın. Tiyatroya, sinemaya, geziye veya spor yapmaya giderek kendinizi rahatlatın.

6) Her zaman olumlu düşünerek sorunlarınızı size yardımcı olabilecek kişilerle paylaşın. Onların önerilerini dikkate alın.

7) Geçmişteki başarısızlıklarınızı değil başarılarınızı düşünün. Geçmişte yaşadığınız olaylar için üzülmeniz gelecekte yaşayacağınız olayları değiştirmez. Siz o olaylardan sadece ders alın ve geleceğinizi ona göre planlayın.

8)Başarısız olma ihtimalinizi düşünerek alternatif hedefler oluşturun.

9) Kazanamayacağım, başaramayacağım şeklinde düşünmekten vazgeçin. Bu düşünceler konsantrasyonunuzu bozarak sınavı baştan kaybetmenize sebep olur.

10) Sınav kişiliğinizi değil bilginizi ölçmeye yöneliktir. Bunu aklınızdan çıkarmayın.

Adem Durmuş

14.05.2002

Yazıcıya uyarla      Arkadaşıma gönder


Zaman'da Bugün
14 Mayıs 2002


Zaman Spor

Eğitim

Bütün haberler


Başlıklar

> Öğrenciler, ÖSS’de 1 puan hayatınızı değiştirebilir

> Sınav kaygısını önlemek zor; ama azaltmak mümkün

> BAKIŞ AÇISI: Milyon dolar eden tablo

> NET’TE EĞİTİM: www.fizik.dosyasi.com

> MİZAH: Geç kağıdı

> BİR SORU BİR CEVAP

> SORUNUN ZORU


Ana Sayfa| Zaman'da Bugün| Haberler| Ekonomi| Dış Haberler| Politika| Kültür-Sanat| Kadın-Aile| Spor| Yazarlar| Yorumlar

» Sık Kullanılanlara Ekle  «               » Giriş Sayfası Yap «

Copyright© 1995-2002 Feza Gazetecilik A.Ş. / Çobançeşme Mh. Kalender Sk. No: 21 34530 Yenibosna / İstanbul
Tel:+90 (212) 454 1 454 (pbx)  Fax: +90 (212) 652 24 23  e-posta: okurhatti@zaman.com.tr
Bu site Zaman Gazetesi Bilgi İşlem ve Internet Servisi tarafından hazırlanmaktadır.