İNTERNETİN İLK TÜRK GAZETESİ
27.10.2003
Pazartesi
  For English
  Ana Sayfa
  Haberler
  Ekonomi
  Dış Haberler
  Politika
  Kadın-Aile
  Kültür Sanat
  Televizyon
  Spor
  Yazarlar
  Yorumlar
  Çizgi-Yorum
 
  Akademi
  Bilişim
  Eğitim
  Otomobil
  Röportaj
  Tüketici Masası
  Okur Hattı
 
  Bölge Haberleri

  Dünyada Zaman

 
  Arşiv Arama
  Abone Formu
  About Us
  Reklam
  Künye / İletisim

  Hava Durumu
  Namaz Vakitleri
  E - Kart
  Sanat Galerisi

ZAMAN KiTAP


  Yorum

Okuyucunun yorumu

Ali Türkyılmaz



Çoğunlukla yazılan haberleri, sahip olduğu güç ve etkileyicilik, gündem oluşturma veya gündem değiştirme gibi yönleriyle tartışılan gazeteleri biraz da müşteri gözüyle ve işletmecilik mantığıyla değerlendirmekte fayda var. Bu bağlamda Zaman gazetesini, bazı güçlü yönleri ve geliştirilmeye açık yönleriyle değerlendirmeye çalıştım.

Zaman gazetesi özellikle son yıllarda yaptığı fark edilir gelişmelerle kaliteli bir gazeteden beklenenleri büyük oranda gerçekleştirmiş durumda. İlk bakışta göze çarpan bazı özellikleri:

Medya ilkelerine uygunluk (etik, güven, doğruluk).

Ürün ve hizmet standartlarında yüksek kalite (kağıt, görsellik, haber sunma hızı, muhabir, yazar, teknik donanım vs).

Sağlam bir imaj. (Her yerde benzer şekilde tanınma, kurumsal kimlik, itibar, gazete içi haberlerin ve diğer yazılanların bütünlüğü, topluma ve çevreye saygı ve katkı.)

Seviyeli okuyucu kitlesi. (Okuyan, sorgulayan, eleştiren ve gazeteye katkıda bulunan.)

Bununla beraber Zaman gazetesi, her ne kadar diğer gazetelerle kıyaslandığında iyi bir noktada gözükse de okuyucusunun arzu ettiği ya da kendisinin hak ettiği satış rakamlarına ulaşamamıştır. Bunu söylerken, Zaman gazetesinin yazı ağırlıklı, entelektüel yorumların fazlaca bulunduğu fikri nitelik taşıyan bir gazete olduğunu ve ülkedeki okuyucu kitlesinin büyük bir kısmının henüz bu tarza tam olarak alışamadığını da belirtmekte fayda var.

Benzer olarak Zaman gazetesi diğer birçok gazetenin sahip olmadığı bazı özelliklere sahiptir. Bunlar:

1. Zaman gazetesi gerçekten farklı bir gazetedir ve farklı bir tarzla farklı ihtiyaçları karşılamaktadır. Misyonundan ve değerlerinden kaynaklanan bu farkı dolayısıyla sadece Türkiye’de değil, tüm dünyada ihtiyaç duyulan bir açığı kapatmaya adaydır.

2. Zaman’ın sadık bir müşteri kitlesi vardır: Müşteri sadakati, işletmeler için en önemli kavramdır. Sadık müşteri, ürün veya hizmetten memnun olup o ürün veya hizmeti almaya devam eden müşteridir. Sadık müşteri maliyeti düşük müşteridir, zira yeni bir müşteri bulmak, mevcudu korumaktan 5 kat daha masraflıdır. Sadık müşteri, masrafsız bir reklam aracıdır. Kullandığı ürünü etrafındakilere tavsiye ederek ürünün satışlarını artırır. Sadık müşteri, ürüne ve dolayısıyla kuruma aidiyet hisseder ve üretim süreçlerine etki ederek ürün kalitesinin yükselmesi için destekte bulunur.

3. Zaman gazetesi abone sistemiyle çalışan sayılı gazetelerden biridir. Bunun, tüm zorluklarına rağmen avantajları da elbette çok fazladır. Öncelikli olarak abone sisteminde işletme, müşterisini daha fazla tanıma imkanına sahiptir. Onun tüm irtibat bilgilerine, gerekirse bazı kişisel bilgilerine rahatlıkla ulaşıp bu bilgileri okuyucu memnuniyeti için değerlendirebilir. Abone sisteminin bir diğer avantajı da müşteriyle her gün yüz yüze görüşebilme imkanıdır. İletişimde ve müşteri ilişkilerinde en sağlıklı ve etkili iletişim metodu yüz yüze yapılan görüşmelerdir. Tabii bu iletişim için üst seviye iletişim vasıflarına sahip elemanlar önem arz etmektedir.

Bu yönleriyle değerlendirildiğinde Zaman gazetesi, en yaygın pazarlama, dağıtım ve halkla ilişkiler bürolarına sahiptir. Ancak burada sorgulanması gereken sayı değil, kalitedir; bu bürolarda çalışanların etkinlikleri ve profesyonellikleridir.

İşletme literatüründe klasik anlamda pazarlama, bir ürünü ürettikten sonra değişik tanıtım ve dağıtım kanallarıyla onu müşteriye satma işlemidir. Ancak bu tanım, müşteri isteklerinin ön plana çıktığı günümüzde pek yeterli olmamaktadır. Çünkü artık piyasada tek ürün yok, herkes sadece bir firmanın ürününü almak zorunda değil. Benzer ürünleri üreten onlarca firma var ve her gün bunlara yenileri ekleniyor. Artık müşteri odaklı çalışan ve toplam kalite prensiplerini uygulayan firmalar başarılarına devam edebilmektedirler. Yani kaliteli üretip, müşterinin beğenisi kazanılmalı. Sadece ürünü değil, ürünle beraber sunulan hizmetlerin de müşteriyi heyecanlandırıcı seviyede olması hedeflenmeli. Modern pazarlamada, önce müşteri dinlenir, istekleri alınır ve bunlar, üretilecek ürün ve hizmetlere yansıtılarak pazara sunulur. Bunu yaptığınızda pazarlama maliyetleri (reklam, tanıtım, promosyon vs.) inanılmaz ölçüde düşer, satışlar artar, müşteriler iş süreçlerinin içine çekildiği için ürüne daha fazla sahip çıkarlar ve firmanın çözüm ortağı olurlar. Bunu gerçekleştirmenin ilk adımı, iyi bir müşteri ilişkileri yönetim sistemi uygulamaktan geçmektedir. Önce müşteriyi tanımak ve onların gerekli bilgilerine (irtibat, kişisel özellikler, kültür, ilgi alanları vs.) sahip olmak gerekir. Daha sonra kaliteli, vasıflı, iletişim kabiliyetleri yüksek müşteri temsilcileriyle müşteriyi dinlemek, onların taleplerine ve şikayetlerine kulak vermek, bu verileri iyi bir teknoloji ile destekleyip değerlendirmek gerekir.

Sonuç olarak kalite standartlarında ülke seviyesinin çok üstünde olan Zaman gazetesi, satış rakamları itibarıyla okuyucusunun görmek istediği ve kendi hak ettiği yere bir an önce gelmelidir. Bu da modern pazarlama tekniklerini uygulayan, yeniliğe ve değişime açık, müşteri kavramına hakim ve müşteri ilişkilerinde uzman bir sistemin varlığıyla mümkündür.

Endüstri Yüksek Mühendisi

27.10.2003


Yazıcıya uyarla      Arkadaşıma gönder




Diğer Yorumlar

> CHP’nin geleceği M. Naci Bostancı (26.10.2003)

> Azim ve kararlılık sembolü: Aliya İzzetbegoviç Oya Akgönenç (26.10.2003)

> Cübbeler ‘psikolojik savaş’ için yürüyecek Nevzat Tarhan (25.10.2003)

> Sezer’i anlamak ve hukuk eğitimi İhsan Yılmaz (25.10.2003)

> Derviş pusuda, Baykal çıkış arıyor Murat Yılmaz (24.10.2003)

> Rektörler krallıklarını korumak için Anıtkabir’e yürüyor Mehmet Tahir Hatipoğlu (24.10.2003)

> Sezer demokrasiye de, insan haklarına da zarar veriyor Feray Salman (24.10.2003)

> CHP neden kanatlanamıyor? Faruk Dinçer (23.10.2003)

> Kürtler ve Madrid üzerine William Safire (23.10.2003)

> İslâm, moda dini değildir Mehmet Bayrakdar (23.10.2003)

> Sezer’in resepsiyon ayrımına ‘kadın’ tepkisi Mehtap Gür (22.10.2003)

> İslam’ı modern dünyaya tercüme eden adam NİHAL BENGİSU KARACA (22.10.2003)

> İmam hatip gerçeği reel koşullara göre yeniden ele alınmalıdır Turhan Çömez (21.10.2003)

> Yunanca düşünce Arapça kültür HERKÜL MİLLAS (21.10.2003)

> ‘Bilge Kral’ ya da ‘Son Osmanlı’: ALİYA Cengiz Çandar (21.10.2003)







GAZETE SAYFALARI


 

   BÜTÜN YAZARLAR


 

   
   
   
   

 

 

Copyright© 1995-2003 Feza Gazetecilik A.S. / Çobançesme Mh. Kalender Sk. No: 21 34530 Yenibosna / İstanbul
Tel:+90 (212) 454 1 454 (pbx) Fax: +90 (212) 652 24 23 e-posta: okurhatti@zaman.com.tr
Bu site Zaman Gazetesi Bilgi İşlem ve İnternet Servisi tarafindan hazırlanmaktadır.